
 

SHERIFF APPEAL COURT 

[2019] SAC (CIV) 14 

DUN-SG732-17 

OPINION OF THE COURT 

delivered by APPEAL SHERIFF ANDREW M CUBIE 

in an appeal in the cause  

MICHAEL DAWSON 

Claimant and Appellant 

against 

D. C. THOMSON & CO LTD, t/a DUNDEE EVENING TELEGRAPH 

Respondents 

Claimant and Appellant:  Party 

Respondents:  Corr, solicitor; Thorntons, Dundee 

 

 

2 April 2019 

Introduction 

Background 

[1] The appellant had raised proceedings for defamation at Dundee Sheriff Court arising 

out of a newspaper article which appeared on 27 October 2016 in the Evening Telegraph. The 

article reported on a successful court action which the appellant had raised for payment due 

from his employers because of restrictions on his ability to take a break whilst working as a 



2 

carer. He claimed that the article was false and defamatory. The respondents denied any 

defamatory meaning. 

[2] After a hearing at which evidence was led, the sheriff dismissed the claim finding 

that the article was an honest account based on the claimant’s version of events as given to 

the journalist, and the court judgment in relation to the unpaid work claim. 

 

The appeal 

[3] The issues of law which the appellant raised in his Appeal Form were 

“1.  The judge failed to recognise or acknowledge that being disturbed on a break 

does not equate to eating with someone. 

  2.  The judge failed to recognise the prejudice and maliciousness of the article. Does 

a sex offender or someone with paranoid schizophrenia not deserve to be eaten 

with?  

  3.  The journalist had 2 conflicting pieces of information regarding a break being 

taken. He failed to find out which one was correct.” 

 

Appellant’s Submissions 

[4] The appellant represented himself as he had done in the simple procedure claim. He 

submitted that there was nothing in the material which the sheriff had which would justify 

the headline of the article “Worker had to eat with sex offender”. The sheriff had been 

biased and had made numerous mistakes.  

[5] He submitted that the sheriff failed to distinguish between being on a break and 

having to eat with a sex offender. He did not “have to eat” with the sex offender; he chose to 

do so; he chose to stay in the service user’s home; he chose to eat there; he chose to do so in 

the company of the service user who was a sex offender. The article should have been about 

unlawful deductions from wages.  



3 

[6] He complained that once the journalist found out that the service user was a sex 

offender, the journalist changed the emphasis of the article to support a false headline. The 

appellant was not averse to eating with his service user. It was a false story with a false 

headline. 

[7] He submitted that the article was defamatory because it lowered him in the opinion 

of right thinking people. He supported vulnerable adults; it was not a problem to him to eat 

with vulnerable adults. He had had to write a letter of apology to his manager and the 

service user. He reiterated that the sheriff had failed to distinguish between the situation of 

him being unable to take a break, which was the case, and the “need” to eat with the service 

user. If the sheriff had properly recognised the distinction he would have found the article to 

be defamatory.  

[8] In general the service user would follow him; he felt it inappropriate to take a break; 

he had a choice to take a break but did not do so. The journalist had taken what happened in 

general terms and elevated it into a misleading and false headline. 

[9] The appeal was not just about tone of the article, but the tone supported the false 

headline. 

[10] It was defamatory; his employers and the service user asked about him, “why would 

he do that?”. The term “paranoid schizophrenic sex offender”, although it was literally true, 

was unfair and unacceptable professional journalism.  The tone was supporting a falsehood. 

The journalist had decided to create a story; the appellant chose to eat with the service user; 

he did not “have” to eat with him. Everything which flowed from that falsehood was 

defamatory. 

 



4 

Respondents’ Submissions 

[11] The respondents’ provided a written note of submissions; Mr Corr submitted that the 

powers of this court to intervene were limited. The sheriff had made it clear that he did not 

regard the appellant as credible or reliable. 

[12] I was referred to the cases of McGraddie v McGraddie 2014 SC (UKSC) 12, Henderson v 

Foxworth Investments 2014 SC (UKSC) 203 and Royal Bank of Scotland v Carlyle 2015 SC 

(UKSC) 93 in relation to the limitations on appeal courts. Reference was also made to 

Macphail; Sheriff Court Practice chapter 18, again expressing the role and function of the 

appeal court. 

[13] The respondent submitted that the sheriff had been entitled to make the findings in 

fact which he did and to reach the conclusion which he did. In particular finding in fact 8 (d) 

was fatal to the appeal. The sheriff had properly considered the evidence and the correct 

legal test and had determined that the article was not defamatory. That could not be 

challenged. He submitted that the questions in law should all be answered in the negative. 

He sought the expenses of the appeal. 

 

Appellant’s Response 

[14] The appellant reiterated his position that the proof had not been conducted fairly 

and the sheriff had no material to justify his acceptance of the headline and story, both of 

which distorted what the application had been about. The article was malicious. He agreed 

that expenses of the appeal should follow success. 

 



5 

Basis for Decision 

[15] The appellant faces two formidable hurdles; in the first place, in a simple procedure 

claim, there is no record of evidence. The court cannot look behind the sheriff’s findings. See 

Macphail Sheriff Court Practice 3rd edition at para 18.109  

“If the evidence has not been recorded, the judge’s findings in fact are not open to 

review: they are binding on the appellate court which cannot make different, or 

further, findings in fact”. 

 

The authority is Allardice v Wallace, 1957 SLT 225, in which it was held on appeal to the 

Court of Session that since there was no record of the evidence it was incompetent for the 

sheriff (then an appellate court) to alter the findings in fact of the sheriff substitute (the first 

instance court).  The Sheriff Appeal Court is accordingly prohibited from making different 

or further findings in fact in the absence of a record of evidence.   

[16] Even if there is a record of the evidence, the appeal court must defer to the findings 

in fact of the first instance judge unless satisfied that the first instance judge was plainly 

wrong. (Royal Bank of Scotland v Carlyle 2015 SC (UKSC) 93 at paragraph [21]-[22]). This court 

does not decide the case as if at first instance. 

[17] The sheriff has made salient findings in fact as follows:- 

 The service user suffered from paranoid schizophrenia, anxiety, depression and was 

subject to a sexual offences prevention order. 

 Mr Lyon, the journalist involved, had accurately noted the information given by the 

appellant in his shorthand notebook which were accurately extended. 

 The appellant told Mr Lyon that “he had to eat with the service user”. 

[18] That last finding of itself is determinative, and can be traced to the sheriff’s finding 

that the journalist’s original shorthand notes, recording his conversation with the appellant 

in their extended form, include the following sentence:  “I ended up just having to eat with 



6 

the guy”. The sheriff accepts that the appellant said that to Mr Lyon (page 5 of the sheriff’s 

report paragraph 1); the record of the extended notes is found at process number 7, item 4 

being an email from Mr Lyon to Mr Corr, solicitor, dated 16 August 2017 giving the 

extended version of the shorthand notes taken. The sheriff accepts the accuracy and 

reliability of these notes, which support his finding in fact. 

[19] Accordingly the sheriff was entitled from the material before him to have made that 

finding. 

[20] The appellant considered that the headline meant, and only meant, that he was 

forced against his will to share his mealtime with the service user. I think that it also bears 

the meaning that the combination of circumstances reduced his options.  Not “had to” in the 

sense of being forced against his will but “had to” in the sense of selecting one option in the 

face of various choices, none of which were ideal. Effectively, if he wanted a meal break, he 

ate in the company of the client. Equally, although it may have seemed to the appellant to be 

“unprofessional” or tasteless for the service user to be described as a sex offender, that was 

correct. While the headline may from the appellant’s point of view have put an undesirable 

spin on the facts, neither the headline nor the article are untrue and, inevitably, they are not 

defamatory. He may not have liked the juxtaposition of the two established facts, but that 

cannot found a claim for defamation.  

[21] The appellant cannot succeed in establishing that there was any error in the sheriff’s 

approach to the facts. 

[22] So far as the nature of the article, the appellant argues that it was malicious and 

defamatory.  In my view, on the facts found, there was no error in the sheriff’s approach. He 

had regard to the tests in both Sim v Stretch [1936] 2 All ER 1237 and Steele v Scottish Daily 



7 

Record and Sunday Mail Ltd 1970 SLT 53 finding neither satisfied; the article was not untrue; 

there is no basis for finding that it was defamatory. 

[23] I answer all five questions posed in the negative, refuse the appeal and find the 

appellant liable to the respondents in the expenses of the appeal.  


